Priešistorė. Palankus (dar krizės galutinai nesugadintas) finansinis ir ekonominis klimatas, bei tinkamai susiklosčiusios sociokultūrinės aplinkybės 2009 vasario 20-ąją nulėmė laukinių Lietuvos metalistų genčių migraciją lenkiškosios kultūros arealo citadelės link. Išradus ratą, kartu su šiomis gentimis, primityviomis transporto priemonėmis (troleibusu) į vadinamuosius Lenkų kultūros rūmus nudundėjau ir aš. Mat ten, anot didžiojo žyniuonies Interneto, turėjęs įvykti lemtingasai susidūrimas su germaniškojo metalo kultūrtrėgeriais, kurių didžiausieji – teutoniško thrasho korifėjai Kreator, o jiems talkino Emergency Gate, Eluveite ir Caliban. Kaip byloja vokiečių liaudies išmintis, “Ordnung ist Ordnung“, tad apie vėlavimą negalėjo būti nė kalbos. Viskas tiek baigėsi, tiek ir prasidėjo pagal visus išankstinius sutarimus. Tad ir pereikime prie šiemetinio Ferrum Frost chronologinio įvykių sekos atvaizdavimo.

Modernizmas. Koncertą pradėjo Emergency Gate, grojantys sunkiai apibūdinamo stiliaus muziką, kuriai labiausiai tinka modern metal pavadinimas. Stilistiniu požiūriu tai panteriškosios groove/post thrash kultūros tvarinys, su suomiškojo COB-Norther skambesio ekstremalizuoto powerio pėdsakais.  Ir nors daugelis mūsiškių juos ignoravo ir žiūrėjo it romėnai į barbarus (ir negaliu sakyti, kad taip elgdamiesi jie buvo neteisūs) ir į salę rinkosi negausiai, man Emergency Gate muzika ir pasirodymas ganėtinai patiko. Žinoma, tai tikrai ne iš tų grupių, kuri kada nors galėtų pompastiškai pravažiuoti pro metalo triumfo arką ir nei piramidės, anei Tadž Mahalo mauzoliejaus jiems už jokius nuopelnus nepastatys. Bet vis dėlto, nepaisant tragiško įgarsinimo, šių moderniųjų metalistų pasirodymą užskaitau ir laikau visai neprasta įžanga į apšilimą.

Helvetika arba apšilimo viduramžiai. Ir štai, nustojus pertraukos po pirmos grupės pasirodymo, scenoje ėmė karaliauti karingieji šveicarų riteriai su damomis. Helvetiškąjį folklorą su melodingu death metalu maišantys Eluveite jau pirmają pasirodymo akimirką tvoskė į publiką galingą blastbytų bangą. Tiesa, grupė pasirodė pačia minimaliausia savo sudėtimi: be antro gitaristo ir trečiojo liaudies instrumentų meistro. Kita vertus, ir su viena soline/ritmine gitara, elektriniu smuiku, hurdi-gurdi, ir keliomis dūdelėmis Eluveite skambėjo pakankamai stipriai, melodingai (nors įgarsinimui vis velnias kišo koją) ir savąja pasaulietine muzika nusidėjelišką Lietuvos metalistų publiką užvedė puikiai: visi kaip beišmanydami kratė savo varganus nuodėmingus kūnus, nebodami anei slegiančių minčių apie dievo rūstybę, nei baimindamiesi velnio apsėdimo. Po tokios muzikos nebaisi nei žvarbi pūga, nei karšta autodafė ant inkvizicijos laužo…

Metalkoras (modernizmo renesansas).  Su vokiečių metalkoristais Caliban, Ferrum Frost festivalyje atgimė modernaus, hardkorizuoto metalo skambesys. Vėl grįžta link harmoningos kriokiančio ir švaraus vokalo sintezės ir modernių gitarų žeminimo proporcijų. Lyrikoje atsigręžiama prie humanistinių vertybių fundamento – meilės artimui ir dejonių bei pjaustymosi esant jos stygiui. Kadangi prieš koncertą buvau išstudijavęs šios grupės kūrybą ir pamačiau, kad iš pradžioje buvusio stipraus, ganėtinai savito europiečių atsako suvienodėjusiam ir žiauriai komercializuotam JAV metalkorui liko tik blanki tų pačių amerikiečių kopija, iš Caliban nesitikėjau nieko gero. Ateis, pastūgaus kaip šv Baltramiejaus naktį skerdžiama hugenotų kiaulė, padžyrins krūvą primityvių ir labai vienodų rifų, pastrakalios ir tuo viskas baigsis. Teisus buvau tik iš dalies – Caliban visa tai ir darė, tačiau pogintis per jų pasirodymą buvo nerealiai smagu. O kadangi jiems grojant beveik vien tuo ir užsiiminėjau, Caliban suėjo netgi labai puikiai. Ne veltui mainstreaminė metalcore dalis neretai vadinama moshcore’u. Šiaip gal tai ir ne itin įdomi muzika, bet moshui/pogui tinka idealiai. Beje,  pirmą kartą teko sudalyvauti vadinamajame “wall of death“: žiūrovai išsiskirsto į dvi grupes, tarp kurių paliekamas nemažas tarpas, ir grupės frontmenui davus komandą, tie du būriai it kokiame mūšyje bėga vienas į kitą ir susiduria. Iš šono gal ir atrodo žiauriai, bet realiai tai ne taip pavojinga kaip tarkim nukristi nuo žirgo ar susižaloti fechtuojantis. Taigi, mano itin subjektyvia nuomone, įtakota dar ir to, kad besipoginant ne itin pavyksta klausytis atliekamos muzikos, Caliban pavarė kaip reikiant. Apšilimas įvykdytas!!!

Žiaurumo revoliucija. Ir pagaliau atėjo metas kemtingam to vakaro įvykiui. Scenon užsikabarojo didieji thrasho garibaldžiai, viena žymiausių visų laikų metalo grupių Kreator. Kadangi instrumentus susiderino neįprastai punktualiai, pertrauka prieš jų pasirodymą ilgai netruko. Vos spėjau grįžti iš “kambarėlio rankoms nusiplauti“. Deja, salė jau kimšte prisikimšusi metalinio proletariato ir buržuazijos atstovų, tad teko tenkintis ne pačia patogiausia vieta salės vidury, bet  turint omeny, kad kai kurie taip ir liko prie įėjimo, gal ir visai neblogai. Luditų streiką pranokstantis chaosas,  neišpasakyta grūdalynė ir net 90 minučių aukščiausios prabos metalo. Apsukriai derindami senąją ir naująją kūrybą ir beveik visiškai ignoruodami vidurinįjį “eksperimentų“ laikotarpį, Kreator sugrojo išties įpūdingą ir bemaž tobulą programą. Didieji kovotojai su socialine nelygybe, tironija ir  žmonijos kvailumu savąja muzika uždegė publiką nežabota agresija ir besąlygiška netolerancija viskam, kas nedora, žiauru, paremta prievarta ir išnaudojimu, ir riboja prigimtines žmogaus laisves.  “My only hope, my only solution is violent revoliution“ – kartu su grupe vieningai skandavo salė. Jeigu tik XIX amžiuje būtų buvusi tokia galinga grupė, “Tautų pavasaris“  sėkmingai baigtųsi dar gerokai iki I Pasaulinio karo. Bet neesmė…

Galop Kreator šešiastygiai užbraukė po paskutinį akordą ir atsisveikinę nulipo nuo scenos, tačiau buvo aišku – tai dar ne pabaiga. Juk nesugroti tokie kultiniai gabalai kaip Tormentor ar Flag of Hate… Ir tikrai, netrukus vokiečių kvartetas grįžo scenon ir užtvojo dar vieną galingą porciją thrasho. Įžymųjį gebėjimą derint grojimą būgnais su dainavimu pademonstravo kultinis grupės bembačius Ventoras. Išties įspūdinga, ypač žinant kaip sunku mušant būgnus ištarti savo vardą “neišlekiant“ iš ritmo, ką jau kalbėti apie normalų dainavimą. Galiausiai Mille Petroza su kompanija tėškė į publiką minėtąjąsias “Flag of Hate“ bei “Tormentor“, kuria ir užbaigė savo nepamirštamą pasirodymą Vilniuje.

Naujausi laikai. Net ir dabar, išsisklaidžius visiems kerams ir apžavams, žvelgdamas iš ši0kios tokios laiko perspektyvos galiu drąsiai teigti, kad šiemetinis Ferrum Frost festivalis buvo itin stiprus ir visiškai pranoko mano lūkesčius. Net jei tai ir būtų buvęs geriausias 2009-ųjų sunkiosios muzikos koncertas, vis tiek galėčiau teigti, kad šie metai metalinių renginių atžvilgiu buvo fantastiški.