Tikriausiai jau visi girdėjote apie egzotiškosios Egzorcistų asociacijos lyderių viešą kreipimąsi dėl neva satanistiško ir jaunimo psichiką žalojančio festivalio “Velnio Akmuo“, paskelbtą bernardinai.lt ir kitose naujienų portaluose. Ilgai dvejojau, reaguoti į šį fenomenalų reiškinį ar ne, juolab, kad viskas čia maždaug aišku ir papildomi komentarai lyg ir nereikalingi. Vis dėlto, nutariau įkišti savo trigrašį ir aš pakapstyti kiek giliau nei tai darė kiti mano aptikti komentatoriai ir žiniatinklininkai.

Taigi du tūli kunigai, vadinantys savęs egzorcistų asociacijos vadovais pareiškia, kad kai kurių festivalio “Velnio akmuo“ grupių dainų tekstuose “atvirai vartojami prakeikimai, skatinamas svaigalų ar psichotropinių preparatų vartojimas, pateikiamas iškreiptas tikrovės suvokimas“ . Kaip pavyzdys pateikiama grupė Sepultura, kuri kažkodėl įvardijama kaip kelianti “ypatingą susirūpinimą“. Nebūtina būti nė vidutiniu metalo muzikos mėgėju, kad toks epitetas sukeltų juoką ir priverstų suabejoti teksto autorių kompetetetingumu šioje srityje.  Dar linksmiau pasidaro, kai paaiškėja kodėl jau ketvirtį amžiaus gyvuojanti brazilų grupė įvardyjama būtent taip – jie groja satanistinės krypties roką. Turbūt paklausti kas tai per stilius, net ir Darius Užkuraitis su Dovydu Bluvšteinu skėsčiotų rankomis neturėdami ką pasakyti, nes tokio stiliaus papraščiausiai nėra. Na gerai, yra. Taip apibrėžiamos grupės, besinaudojančios geriausios pasaulyje nemokamos reklamos agentūros “UAB Bažnyčia Promoušin“ paslaugomis: The Beatles, Black Sabbath, Ozzy Osbourne, Iron Maiden, Judas Priest, Twisted Sister, Motley Crue, WASP, AC/DC, Lordi, Marilyn Manson, Alice Cooper, Led Zeppelin, Venom, Madonna, Slayer, Cradle Of Filth, Behemoth, Burzum,  Gorgoroth, ABBA ir daug kitų :D. Tiesiog ekskliuzyvinis atvejis, jog ši agentūra, tiksliau vienas jos padalinių nusprendė pareklamuoti Sepultura pasirodymą ne kokioj tai Zimbabvėje, o būtent Lietuvoje. Iki šiol neteko girdėti, kad kokios nors kitos pasaulio valstybės dvasininkija būtų atkreipusi dėmesį į šios grupės “satanistiškumą“.

Na bet tęskime argumentų grandinę ir pereikime prie to, kodėl ši grupė apibūdinama kaip “satanistinė“. Pirmas dalykas, jų pavadinimas reiškia “kapą“. Ar tai logiškas argumentas? Ar vien pavadinimas yra pakankamas įrodymas kad būtų galima būtų klijuoti štai tokias etiketes? Tam išsiaiškinti užteks vienos analogijos. Luciferum lietuviškai reiškia “nešantis šviesą“, o šviesa, kaip žinia, net pačioje krikščionybėje yra gėrio, tyrumo simbolis. Jeigu pavadinimas “kapas“ yra pakankamas argumentas, jog Sepultura satanistinė grupė, tai tuomet paties satanizmo garbintojų objekto Liuciferio vardas nenuginčijamas įrodymas, kad satanizmas – gėrio ir ir šviesos kultas. Jei taip, visas egzorcistų kreipimasisi virsta niekiniu.

Antrasis egzorcistų argumentas – trys atistiktinės citatos iš grupės dainų tekstų. Na ir ką, nė viena iš pateiktų citatų neturi nieko bendro su šėtono garbinimu, o viena jų „Forgive me father, forgive me god…“ netgi skamba labai krikščioniškai. Suieškokime dar dvi panašias citatas ir galėsim įrodinėti, kad Sepultura – krikščioniškojo metalo grupė. Na, o apie kitas dvi citatas galiu pasakyti tik tiek – Biblijoje irgi panašių ir netgi baisesnių frazių galima užtikti ir tokiu pat atsitiktinių frazių rankiojimo ir ištraukimo iš konteksto metodu įrodyti bet ką: net tai, kad Šventraštyje skatinama pederastija, pedofilija, poligamija, rasizmas ir antisemitizmas. Jeigu Sepultura satanistiškumui įrodyti užtenka trijų citatų, pateiktų be jokio gilinimosi į prasmę ir atsietų nuo konteksto, tai gal to paties užteks ir teiginiui, kad Biblija skatina suicidyvizmą pagrįsti? Tad akivaizdu, kad kreipimosi autoriai tikrai neužsiėmė rimtesne dainų tekstų analize, kuri būtina nagrinėjant bet kokį meno kūrinį, o tai, kad iš visų 20 festivalio grupių išskyrė tik vieną, beje jau trečią kartą atvažiuojančią į Lietuvą ir anksčiau niekam neužkliuvusią, rodo, švelniai tariant, nesiorientavimą alternatyviojoje kultūroje ir akivaizdų blefą.

Kita Velnio Akmens kritikos priežastis – metalo kaip “destruktyvios mirties ir depresijos kultūros“ neva žala jaunimui, galinti sukelti savižudybes, psichikos sutrikimus arba, kas smagiausia – velnio apsėdimą. Neva tai metalinė muzika yra atsakinga už tai, kad Lietuva pirmauja pasaulyje pagal savižudybių skaičių. Kad šis teiginys yra totali nesąmonė, nesunkiai įtikins konkretus pavyzdys. Lietuvoje gyvena apie 3,5 mln žmonių ir, anot metalarchives.com,  joje iš viso yra (buvo) 107 metalo kolektyvai, tuo tarpu vos dvigubai gausesnė suomių tauta (5,3 mln) turi net 2363 metalo grupes. Kuo daugiau grupių šalyje, tuo daugiau ir metalistų.  Taigi, jei savižudybės būtų kaip nors susijusios su metalo muzika, tai tikrai suomiai šioje srityje mus lenktų gerokai, bet taip nėra.  Ši šalis net ne antroje vietoje, nors sunkiosios muzikos įtaka jaunimui ten nepalyginamai didesnė nei mūsų šalyje.

Apie velnio apsėdimus galiu pasakyti tiek – nepažįstu nė vieno metalisto, kuris pažinotų bent vieną metalistą, kurį būtų apsėdęs velnias.  Šio argumento visai užtenka egzorcistų susirūpinimams paneigti, nes jie remiasi visiškai analogišku –“Lietuvos egzorcistai neretai susiduria su asmenimis, nukentėjusiais nuo subkultūrų, kurių viena iš išraiškos priemonių yra mirties kultūros propagavimas“. Jie sako, kad susidūrė, aš sakau, kad nesusidūriau ir nieko panašaus neteko girdėti.  Maža to, jei ir atsiranda “apsėstų“ metalistų, tai dar neįrodymas, kad dėl to kalta sunkioji muzika, juk jie galėjo būti “apsėsti“ dar prieš pradėdami jos klausyti. Tai, kad ji, jei jau ne pagrindinis, tai bent vienas iš daugelio “apsėdimą“ skatinančių reiškinių irgi niekaip neįrodyta. Be to tokių “apsėdimų“ pasitaikydavo visais laikais ir kažin ar kokiam XI amžiuje, pačioje Bažnyčios klestėjimo viršūnėje jų būta mažiau. Reikia nepamiršti, kad “apsėdimas“ neaplenkia ir pačių doriausių krikščionių, aktyviai lankančių bažnyčią ir metalo kaip velnias kryžiaus bijančių. Gal tai reiškia, kad ir krikščionybė skatina “destruktyvią mirties ir depresijos kultūrą“?

Nekalbėsiu apie pasipiktinimą lietuvių liaudies motyviais paremtu festivalio pavadinimu,  šv. Mato bažnyčios nuotrauka festivalio tinklapyje ar visiškai beviltišku bandymu kurstyti krikščionių religinę neapykantą prisidengiant šv. Onos atlaidais (visokių yvų koncertai per Jonines nieko blogo, o štai gyvos muzikos festivalis kelios dienos PRIEŠ Onines jau kažkokia mirtina nuodėmė) ar visai begėdišku bandymu apjuodinti festivaliui leidimą davusius Anykščių savivaldybės narius. Pabaigai skirsiu dėmesį šio egzorcistų pareiškimo pasekmėms. Kreipimasis neva parašytas  norint gero, bet ką gero gali duoti klaidinga, neobjektyvi, tuščiais metafiziniais išvedžiojimais paremta informacija? Esu 100 procentu tikras – egzorcistų pareiškimas nuo apsilankymo Velno Akmenyje neatkalbėjo nė vieno. Galbūt jis privertė susirūpinti kai kurių paauglių tėvus, bet to susirūpinimo pasekmės vargu ar teigiamos. Greičiausiai jis tik sukėlė vyresnių žmonių paniką, nepagrįsta baimę ir jaudinimąsi dėl savo atžalų, pagadino daug nervų, sukėlė kivirčų tarp tėvų ir vaikų, kurių joks beprasmis tėvų ar senelių pasipriešins neatkalbės nuo metalo muzikos klausymo.  Keista, jog dar gali atsirasti žmonių, įsivaizduojančių, kad egzorcistų pareiškimas yra geras ir teisingas – man jų nuoširdžiai gaila. Kad ir kaip bebūtų paradoksalu, visiems jiems ir Egzorcistų asociacijai itin tinka viena frazė: “Atleisk jiems Viešpatie – jie nežino ką daro“.